Foto: Ad van de Graaf

Zeer geslaagde avond TTV Maashorst met lezing & clinic Bettine Vriesekoop

Maandag 2 september had TTV Maashorst een feestelijke, enerverende en zeer goed bezochte bedrijvenavond georganiseerd. Met een programma waarbij zeker de tafeltennisliefhebber zijn of haar vingers kon aflikken. Te beginnen met de introductie van de vereniging en actieve bedrijvencompetitie door Frans Vonk van Rabobank, gevolgd door de presentatie van het nieuwe vaandelteam van de vereniging ‘Team Sense for Innovation’ door ex-international, clublid en speler Han Gootzen. Vervolgens hield tafeltennislegende Bettine Vriesekoop een lezing over zakendoen in China. Tijdens de imponerende tafeltennisdemonstratie van Bettine en ‘Team Sense for Innovation’ kwamen alle aspecten van dit prachtige spel aan bod kwamen. En als kers op de slagroom gaf Bettine een beginnersclinic voor de gasten. De avond werd gezellig afgesloten met een hapje en een drankje.

De avond werd geopend door TTV Maashorst voorzitter Maarten Willemse die iedereen van harte welkom heette. Vervolgens was het woord aan Frans Vonk van Rabobank Uden-Veghel. De onderneming die sinds enkele jaren samen met TTV Maashorst de drijvende kracht is achter de bedrijvencompetitie in de regio Uden/Maashorst. Hij vertelde over de warme ontvangst bij de vereniging en zijn positieve ervaringen met de bedrijvencompetitie. Hij nodigde de aanwezige vertegenwoordigers van ondernemingen van harte uit om zich aan te melden voor deze competitie.

Chinezen kijken in eerste instantie niet naar business

Na de presentatie van ‘Team Sense for Innovation’ verscheen hét Nederlandse tafeltennisicoon op het podium. De sport is totaal anders, maar misschien is het talent van Bettine Vriesekoop het beste te vergelijken met dat van Max Verstappen. Zij was in haar tijd wellicht de enige die de concurrentie met de Chinese speelsters aankon. Het land waar ze ook lange tijd woonde, speelde en werkte. Onder andere als correspondent voor het NRC. Vandaar dat ze deze vanavond voor een zaal vol ondernemers vertelde over zakendoen in China. Bij het zakendoen in China is het besef belangrijk dat Chinezen de neiging hebben om zaken hun natuurlijke gang te laten gaan. Verder zullen Chinezen op een verzoek nooit afkeurend reageren, maar in dat geval juist geen reactie geven. Verder is er nog het belang van gezicht en bescheidenheid: Chinezen stellen zich bescheiden op en hemelen de ander op (ze geven diegene “gezicht”) en verwachten dat de ander hetzelfde doet. Verder wordt het in China niet gewaardeerd als je iemand direct tegenspreekt. Dat kan leiden tot het meest vervelende dat een Chinees kan overkomen: gezichtsverlies.

Demonstratie en clinic door Vriesekoop

Na haar verhaal over China speelde Bettine samen met ‘Team Sense for Innovation’ een spannende demonstratiepartij op hoog niveau. Af en toe onnavolgbaar, met name voor ongeoefende tafeltennistoeschouwers. En last but not least gaf Bettine aan de toeschouwers ook nog een clinic om de basisvaardigheden van het tafeltennis enigszins onder de knie te krijgen. Tijdens het dankwoord werd aangegeven dat nieuwe ondersteuners van de vereniging die zich aanmelden in september (mail naar vicevoorzitter@ttvmaashorst.nl) een gesigneerd exemplaar ontvangen van het boek ‘Duizend dagen in China’ van Bettine Vriesekoop. Mogelijk gemaakt door Sense for Innovation. De zeer geslaagde avond werd afgesloten onder het genot van een lekker hapje en drankje.