Met de campagne ‘Omdat sporten niet vanzelfsprekend is’ vraagt Stichting Steun 22Q11 maatschappelijke betrokkenheid van sportclubs, zoals TTV Maashorst. De stichting zet zich in om aandacht te vragen voor het 22q11 syndroom.

Na het welbekende Down is dit het meest voorkomende syndroom. Het is een genetische aandoening, jaarlijks wordt 1 op de 2000 mensen hiermee geboren. Het 22q11 syndroom telt vele kenmerken en symptomen, onder andere hartafwijkingen, afwijkingen aan het gehemelte, trage motorische ontwikkeling, laag IQ en/of verstandelijke beperking, spraakproblemen, stoornissen in het autistisch spectrum, psychiatrische problemen en nog vele kenmerken meer. Niet één persoon heeft dezelfde kenmerken wat het extra lastig maakt om een diagnose te stellen. Een grillig syndroom waarbij je aan het uiterlijk bijna niets ziet. Hierdoor lopen deze mensen tegen veel onbegrip aan en is de zoektocht naar hulp vaak lang.
Dit moet anders vinden ze bij Stichting Steun 22Q11. Daarom zetten zij zich op verschillende manieren in voor meer bekendheid in Nederland bij artsen, scholen, omgeving en sportclubs. Met de campagne ‘Omdat sporten niet vanzelfsprekend is’ richten zij zich op deze mensen en op de omgeving van en bij sportclubs. Want door de symptomen van het 22q11 syndroom kunnen veel kinderen niet sporten zoals een gezond persoon. Sporten hoort erbij. Het geeft levensvreugde, het is gezond, gezellig en schept een onderlinge band.